Zein buruko janzten zuten Arrasateko andreek 1607an? /¿Qué tocado usaban las mondragonesas en 1607?

By Alfonso Donnay - domingo, enero 14, 2024

 


Gipuzkoako Foru Aldundiak Frantzisko Mendieta arabarraren margolan bat gordetzen du, “Ezkon-hitzak edo kapareen ezkontza Begoñan” izenaz ezaguna. Titulu hori gorabehera, egokiagoa litzateke “Bizkaian erabilitako antzinako eta gaur egungo jantzi eta burukoak” deitzea, azalpenen goiburuan adierazten denez.

Koadroaren ardatzean dagoen ezkontza-promesaren eszena ia aitzakia baino ez da emakume burukoen bilduma oso bat eskaintzeko; izan ere, andrazko bakoitza identifikatua dago zenbaki batekin eta dagokion jatorrizko herriarekin.


Atzekaldean bada 24 zenbakidun emakume bat, aldarearen eskumako bigarrena, Oñatiko eta Arrasateko burukoa irudikatzen duena, bere ondoko lagun askorena baino diskretuagoa, apalagoa. Andrazko batzuk, baina ez denek, apaindile edo tunturdun burukoa daukate. Buruko hau XV. mendearen amaieratik aurrera eta XVI. mendean zehar Euskal Herritik igaro ziren bidaiariek sarritan aipatu zuten, gurean oso errotuta zegoelako, baina ez zen izan soilik euskaldunena. Koadro honek erakusten digunaren arabera, XVII mende hasieran emakumeek beren burua estaltzeko zuten moduan aldaketa bat gertatzen ari zen, aurreko mendean arrunta izan zena alde batera utzita. Eta Oñatiko eta Mondragoeko andreen burukoa da horren erakusle.


Testuaren egilea: Anabel Ugalde (Maistra, Historian lizentziatua eta Artearen Historian doktorea). Arrasate Zientzia Elkarteko kidea.

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La Diputación Foral de Gipuzkoa conserva una pintura del alavés Francisco de Mendieta, conocida como “Los esponsales o boda de hidalgos en Begoña”. A pesar de ese título, sería más adecuado llamarla “Abitos y Tocados antiguos y modernos usados en Vizcaya”, según reza el encabezamiento de la leyenda.

La escena de la promesa de matrimonio que centra la obra parece casi un pretexto para ofrecernos toda una compilación de tocados femeninos, que están numerados e identificados con su localidad de origen.

Pues bien, al fondo, la segunda a la derecha del altar es la mujer con el número 24, que representa el “Tocado de Oñate y Mondragón”, mucho más discreto que el de alguna de sus compañeras que cubren su cabeza con los llamados tocados «fálicos» o corniformes. Dichos tocados fueron citados por los viajeros que pasaron por Baskonia desde fines del siglo XV y en el siglo XVI como propios de nuestro país, aunque no exclusivos. De acuerdo con lo que nos muestra este cuadro, parece que a comienzos del siglo XVII estaba cambiando la manera en la que las mujeres cubrían su cabeza, abandonando lo que fue bastante común en la centuria anterior. Y el tocado de las mujeres de Oñati y Mondragón es una muestra de ello.

Bibliografía:

Medina Gónzález, A., Tocados corniformes y otros tocados altos en España durante el siglo XVI según los Álbumes de trajesSantander. Estudios de Patrimonio, 5 (2022), 353-378.

https://jjggbizkaia.eus/fitxategiak/JJGG/deiadarra/noticias/documentos/OBRAS%20DE%20MENDIETA.pdf?hash=caa995cc7864afa0f0064f9d6e40d120 

https://gim-geomatics.com/proyectos/giga-ortoimagenes-de-alta-resolucion/

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